Home » Verlang jij ook zo naar rust in je leven?

Verlang jij ook zo naar rust in je leven?

Verlang jij ook zo naar rust in je leven?

Door Marga Gooren, coach/trainer, huisarts n.p.

Wat is op dit moment jouw grootste bron van stress?

Ik weet nog wel toen ik zelf huisarts was, dat het werken op vrijdagmiddag mijn grootste bron van stress was. Ik werkte toen als HIDHA in 3 praktijken. Op vrijdagmiddag had ik ‘dienst’ voor 2 van die praktijken. En vaak waren er ook nog wel 1 of 2 andere praktijken waarvoor ik moest waarnemen. Heel soms was het heel rustig, maar meestal wilden heel veel patiënten nog even langskomen met dingen die ‘echt niet tot maandag konden wachten’. Of kon de familie met moeder ‘zo echt het weekend niet in’. Je wist het nooit van tevoren. De enige assistente die er was ging op tijd naar huis (het was tenslotte bijna weekend) en ik zat vaak nog tot laat in de middag alles af te maken. Ik wilde natuurlijk ook niet mijn collega’s op de huisartsenpost onnodig belasten…

Wat was ik blij als het voor mij dan ook weekend was en ik eindelijk rust had.

Ik weet dat heel veel artsen zich vaak zo voelen. De meesten worstelen enorm met te veel werk en te weinig tijd. Ze vinden het heel lastig om werk en privé te combineren en hebben te weinig ruimte voor zichzelf.

Hier wilde ik wat aan doen!

Ik kwam op het idee om een online training te ontwikkelen.
(Online, want dat is flexibel en kost minder tijd). Om een goed beeld te krijgen van wat er speelt heb ik ruim 100 vrouwelijke artsen 2 vragen gesteld:

• Wat is op dit moment jouw grootste bron van stress?
• Wat is op dit moment jouw grootste verlangen?

Ik was onder de indruk van de antwoorden: bijna iedereen had een chronisch gebrek aan tijd en had het veel te druk.

Natuurlijk is dit niet echt nieuw. En is dit niet uniek voor artsen. Maar als je het nog eens van 100 verschillende vrouwen hoort moet je toch even slikken. Ik in ieder geval wel.

Wat een verlies aan energie en plezier!

De overgrote meerderheid wil meer tijd, meer energie, maar vooral meer rust.

Dat kan. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn!

Rust kun je niet bij de supermarkt kopen. Was het maar waar! Het komt ook niet vanzelf. Zolang jij blijft doen wat je nu doet, verandert er niets. Je zult dus zelf moeten beginnen met iets ‘anders’ te doen. Maar elke verandering begint met een eerste kleine stap en die kun je makkelijk zetten.

Ik geef je 3 suggesties. Probeer er deze week eens één uit die jou het meest aanspreekt.

1. Maak je hoofd leeg. Plan deze week ergens 10 minuten of een kwartier om stil te staan bij hoe het nu gaat. Schrijf werkelijk alles op wat je nu bezig houdt. Wat je nog moet doen. Waar je je zorgen over maakt. Wat je energie kost. Wat zou je willen doen. Haal je pen niet van papier, maar schrijf door tot je hoofd leeg is. (Als je later nog meer bedenkt, vul je de lijst gewoon aan). Je zult merken hoe dit al meer rust geeft.

2. Gooi één onnodige energievreter uit je leven. Laat bijvoorbeeld iemand anders een klusje doen waar jij een hekel aan hebt (neem een tuinman als je geen groene vingers hebt) of laat het helemaal achterwege (onopgeruimde kinderkamers, who cares?). Laat je hulp een uurtje extra komen om ook de was te doen en te strijken. Draag een project op je werk over aan een collega. Besteed vooral geen kostbare tijd en energie aan mensen waar je geen goed gevoel bij hebt; die mensen die alleen over zichzelf praten, of die oude schoolvriend die je eigenlijk niets meer te melden hebt.

3. Doe iedere dag iets leuks of ontspannends. Hoe kort of hoe klein ook. Al is het maar 5 minuten met een kopje thee op de bank 5 bladzijden uit een boek lezen. Ik heb zelf een lijstje gemaakt met 10 kleine fijne dingen. Het zijn mijn ‘ten daily pleasures’. Iedere dag kies ik minimaal één ding uit dit lijstje. Bijvoorbeeld; een sudoku oplossen, in bad gaan, een nieuw recept uitproberen of keihard meezingen met de radio (liefst in de auto).

Heb jij het gevoel dat je niet eens tijd hebt om één van deze 3 suggesties uit te voeren? Dan wordt het tijd voor een grondigere aanpak 😉

Kom dan naar de introductieworkshop ‘Vinger aan de pols, doe jij al wat je leuk vind?’ Deze workshop is bedoeld voor vrouwelijke artsen, die behoefte hebben aan een moment om stil te staan bij zichzelf. Die het fijn vinden om in een prettige, ontspannen setting ervaringen uit te wisselen met andere vrouwelijke artsen. En die een concrete eerste stap willen zetten naar meer rust en plezier in hun leven.

Hier vind je alle informatie.

Marga Gooren is als coach verbonden aan het CarrièreCentrum Zorg